onsdag den 26. november 2008

Nordisk Mesterskab 2008

Djohs og jeg var i oktober blevet udtaget til det danske landshold i agility og skulle deltage i Nordisk Mesterskab 23/11. Jeg var med til at vinde guld i 2007 for hold, så jeg ville gi min højre for at vinde igen.
Dagen inden deltog vi i det internationale agility stævne, og i springløbet løb Djohs og jeg fejlfri. Det rakte til en 10. plads ud af 40 hunde. Jeg synes ikke Djohs løb særlig hurtigt på det mærkelige underlag. Underlaget havde ellers været brugt med succes til VM 2007 i Hamar, men nu var det i en anden stand, sagde dem, der havde løbet på det i 2007. Ja det var glat og bulet. Djohs stod fint fast, men havde ikke den fart han ellers kan yde. Måske passede han bare på sig selv. I agilityløbet blev vi disket. Lørdagaften var vi til festmiddag på hotellet for alle de nordiske landes deltagere. Det danske hold hyggede sig. Da brandalarmnen gik i gang og vi alle skulle forlade restauranten, og måske hele hotellet var det første jeg tænkte på DJOHS, ham måtte jeg hente. Alle jeg snakkede med om det havde følt på samme måde. Deres hund skulle bare hentes i sikkerhed. Heldigvis blev alarmen relativt hurtigt afblæst, hvorpå den satte i gang igen, men atter afblæst. Pyha. Jeg fandt aldrig ud af hvad der var sket. Måske en frituregryde i køkkenet. Lørdag var det tidligt til køjs, men jeg blev holdt vågen af fest på hotellet, og en hylende hund fra et nærliggende værelse. Der var utrolig mange hunde på hotellet, da der var jubilæumsudstilling samme sted som agility, og mange havde valgt Hotel Rica, som base. Kl. 2 havde jeg ikke lukket et øje (Djohs sov), men nu holdte musikken op. Kl. 5 vågnede jeg igen ved lyden af en hylende hund. Det var hjerteskærende, men også meget irriterende at høre på. Fortsættes:

(fortsat med beretning et halvt år senere, nemlig april 2009. Jeg har haft mægtig travlt)
Djohs var fuldstændig uimponeret over at være et nyt sted. Nu boede vi her og der hørte jo så bare nogle nye lyde med. Jeg kom lidt sent til morgenmaden for lufteturen trak ud, men jeg nåede da at spise mig mæt og få et par kopper kaffe. Så var det afsted med al oppakning til den flotte hal. I dagens anledning havde agilitydeltagerne fået lov til at parkere bilerne meget tæt på hovedindgangen og det var virkelig en stor lettelse.
Springløbene var først på programmet og jeg følte mig rigtig godt tilpas men spændt. Banen kunne jeg godt lide, husker jeg. Der var et sted, der var slemt, og det var så lige der det gik galt. Jeg har det på video og kan bare ærgre mig hver gang jeg ser det, eller bare tænker på NM. Det ser ud til at jeg mister et enkelt skridt og derefter bliver usikker på om jeg har bakket for langt. Djohs reagerer med det samme og skifter retning, dygtig hund, men det var altså til forkert tunnel indgang. Øv øv. Alt andet i løbet fungerede perfekt. Øv for holdet. Doobi var fejlfri, og nu lå det til Jesper og Ann brit at redde skærene for os. Det gjorde de. Spændende. Efter spring løbet lå det danske mellemhold nr 2 med en dårligere tid end nordmændene. Jeg var rigtig øv over min fejl, som betød disk, men jeg var også meget opsat på at løbe uden fejl i agilityløbet. Natashja løb først for danskerne og Doobi fik en vægring og en nedrivning. Jeg skulle løbe lige efter og Majbrit Crone sendte mig til start med den besked og med beskeden om at HOLDE FAST i Djohs. Jeg var meget opsat på det, og heldigvis var jeg det for Djohs var ikke lige lydhør. Starten gik ikke godt, da Djohs skøjtede mod forkert forhindring. Dommer vurderer da heldigvis at Djohs ikke først havde taget bestik af den rigtige forhindring, så vi slap for en vægring. Jeg kommer som følge af den uro på den forkerte side af balancen og det giver lidt yderligere slinger i valsen, som jo indtil videre ikke rigtig har været i takt. Djohs løber skiftevis hurtig og så sættes farten ned. Men jeg har fat i ham, og så ikke fat, fat i ham. Sådan føles hele løbet. Vi klarer den fejlfrit igennem i en noget dårlig tid. Så er der Jesper og Ann Brit tilbage, og de kommer begge fejlfrit igennem. Norge kunne løbe guldmedaljerne hjem med 3 fejlfrie løb, men de 2 sidste norske ekvipager laver begge fejl. Så guldmedaljerne til mellemholdet er i hus. Det var lige til øllet. Kors hvor vi sang med på "der er et yndigt land", da vi stod på podiet. Efter fotografering osv, kørte Kim, AnnBrit og jeg mod Danmark. Tak til Kim og AB for en dejlig og hyggelig Norgestur. I var med til at gøre turen god.

1 kommentar:

  1. Hvoer er jeg bare vildt glad på dine vegne over guldmedaljen!

    SvarSlet